Bern

Ännu en till ledig helg har passerat, även min sista ledighet tills jag är klar här på gården!
Fredag morgon tog jag tåget till Bern. Som vanligt hämtade jag en karta från turist informationen, för att se var och vilka sevärdheter som fanns (gör alltid så), har dock oftast några jag har kollat ut innan som jag vet jag vill se. 
 
 
Clock tower (Zytglogge). Mycket gammal och mycket invecklat att förstå sig på (den har många saker den förmedlar).
 
 
Björn(arna)!! Schweiz är ju indelat i 26 kantoner, en är då Bern och på deras flagga finns en björn. Björnen hade någonting att göra me en händelse förr i tiden, men mera än så minns jag inte (som vanligt). Hur som helst, så finns det 3 björnar i en trevlig inhängnad i centrum, bredvid vattnet. ( Till vänster på bilden)
 
 
 
 
Rose garden som tyvärr inte blommade så mycket mera, men ganska säker på att det är fint här när det är full blom. 
 
 
Einstein har ju också bott i Schwiz några år och kom under den tiden på formeln e=mc².
 
 
Övernattade i Bern och använde mig utav couchsurfing (=övernattar hos någon gratis). En så trevlig kvinna som bjöd på middag, frukost och dessutom en snabb runtur på kvällen i Bern. Kunde inte ha begärt mera! En del av "informationen" jag har skrivit här vet jag pga. henne också. 
 
Kvälls evenemang. 
 
 
 
Innan jag drog vidare på lördagen besökte jag en markanad med lokala frukter, bär, bakverk och blommor. 
 
 
En dag i Bern var enligt mig riktigt passlit med tid för denna stad. Fin stad, men fastnade ändå inte rikigt för den. Kanske det var för att den inte hade en sjö? Inte vet jag. 


Angelica Wåhlin    •     •   http://angelicawahlin.se/

Vad vackert det ser ut!










Kom ihåg mig?